Anmeldelse af krav
Yderligere information indenfor arv og dødsbobehandling
Kreditorer skal anmelde deres krav mod en afdød person digitalt ellers bortfalder kravet
Alle, der har et krav mod en afdød person, har siden medio november 2022 skulle anmelde deres krav digitalt, men mange private kreditorer er fortsat ikke opmærksomme herpå.
Anmeldelse skal ske via en skifteportal, der tilgås med Mit-ID på www.minskiftesag.dk
Pligten gælder alle krav, der opstået mod den afdøde før dødsdagen.
Typiske krav er et skyldigt lånebeløb og fakturakrav for køb eller udført arbejde, men det kan også være et krav om udlevering af ejendele, f.eks. en leaset bil.
En kreditor kan ikke længere bare sende et brev, en mail eller anden skriftlig meddelelse til afdødes adresse, skifteretten eller boets arvinger.
Hvis et krav ikke er anmeldt rettidigt på skifteretsportalen inden proklamafristens udløb (8 uger efter indrykning), bortfalder retten til dækning i dødsboet.
Skifteretten kan i helt særlige tilfælde fritage en borger for anvendelse af skifteportalen, hvis man kontakter skifteretten herom.
Læs mere på domstolenes hjemmeside https://www.domstol.dk/selvbetjening/blanketter-og-vejledninger/minskiftesagdk/ hvor der findes diverse vejledninger.